April 1, 2013

Jika saya tenang banyak perkara yang boleh di selesaikan tanpa mengeluh

Assalammualaikum :)

kadang kadang saya rasa nak pergi memancing.
sebab saya rasa orang yang suka memancing tu.
kesabarannya tinggi.
sanggup berhujan berpanas untuk dapat kan ikan.
kalau rasa dah sampai ke tahap itu.
saya rasa saya kena 'check' semula hati saya.
tahu kenapa?
Jika saya tenang banyak perkara yang boleh di selesaikan tanpa mengeluh.
tapi saya pilih jalan untuk keluh dahulu.
manusia kan. tak lari dari perkara kecil kecil macam ni.
perlu uji kesabaran diri sendiri.
sebab kadang kadang saya rasa.
benda kecil pun saya mengeluh.
macam tak bersyukur dengan nikmat Allah.



'orang yang bersabar itu, orang yang disayangi Allah, Jum sama sama bersabar'

macam mana nak bersabar? 
yang selalu saya buat ialah macam ni.

sekarang ni. semua senyum. kemudian.semua ambil tangan kanan letak dekat dada. baca Al-fatihah. usap usap. sekarang semua cakap

'bersabarlah sayangg, Allah kan ada' -sayang merujuk kepada diri sendiri ye :)

pujuk hati sendiri. supaya lebih tabah untuk hadapi hari hari dengan ujian yang diberi. berat mana pun, susah mana pun. 

yang masih belajar.

fyy mokhtar.





4 comments:

✿GUCCIEY LAVENDER✿ said...

bila baca 'bersabarlah sayangg, Allah kan ada', my tear drops .. :'(
saya pun nak jadi kuat macam akak :(

fyy mokhtar said...

ehh sayangg. kenapaa ni?? sabar la ye. jangan nangiss. akak rasa bersalah dah ni. kesat air mata tu. Allah datang kan ujian untuk awak tabah. namapun ujian. dia nak uji, samaada awak mampu ke tidak. menangislah di hadapan dia. pintalah apa pun :')

Kumbang Jingga said...

orang yg memancing adalah org yg penyabar...

fyy mokhtar said...

betuk ke tak bro kj? hehehehe