December 12, 2012

” la yukallifullahu nafsan illa wus’aha!”

Assalammualaikum.

” la yukallifullahu nafsan illa wus’aha!”

saya dah penat.
saya dah lelah.
saya dah nangis.
saya 'give up.

oleh itu saya menganggap ujian ini sebagai kerinduan Allah kepada saya :)

Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian…

Dalam hadith qudsi Allah berfirman:

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”(HR. Thabrani dari Abu Umamah)

Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.”
(H.R. Bukhari dan Muslim)

p/s : saya nak tidur untuk dua jam sahaja. boleh ya? saya penat berfikir. mata saya nak pejam dah. saya tahu ALLAH datang kan pelbagai ujian untuk saya supaya saya sentiasa ingati dia. kerana saya tahu dia rindu akan suara saya merintih kepada dia. mungkin sudah jarang benar saya bangun lewat malam. mungkin ada yang saya leka. tapi saya tahu ujian ini untuk jadikan saya lebih baik dan matang dari kebiasaannya. supaya saya tahu. dia sentiasa ada di sisi. tiap masa dan ketika. tanpa perlu meminta. hanya menadah tangan. dengan aliran mutiara jernih di pipi. pelengkap kerinduan kepada ILAHI.

10 comments:

Bob Merley said...

Setiap orang ada ujian dia. Sabar dan banyak ingat kat Allah. Time susah ni la kitA ingat Allah, time senang jarang manusia ingat kat Allah (=

✿Gucciey Lavender✿ said...

akak , jangan putus asa !

ezasunflower said...

betul tu... ujian sebenarnya diberi kerana DIA rindukan kita..

Dan setiap ujian tu ada hikmahnya... hikmah tu akan kita tahu jika kita berfikir berfikir dan berfikir.. @__@

Phat said...

tabahkan hati wei

fyy mokhtar said...

bob marley : hehe ye ke? terima kasih kerana sudi datang dan beri semnagt :)

fyy mokhtar said...

gl : terima kasih adek. insyaallah tak :)

fyy mokhtar said...

eza : :) good girl. :)

fyy mokhtar said...

phat : ye. sedang menjadi tabah seperti biasa.

saifudin said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Jangan berusaha mencari kebahagiaan karena kamu tidak akan menemukannya. Kebahagiaan itu sudah ada di hatimu dan pikiranmu.

fyy mokhtar said...

allahu!